Pagrindinio diržo keitimas

Automobilio periodinis techninis aptarnavimas siejasi su alyvos, alyvos ir oro filtrų keitimu, tačiau taip nėra. Kiekvienas automobilių gamintojas su kiekvienu periodiniu techniniu aptarnavimu nurodo, kokius mazgus reikia tikrinti ir kokias detales keisti.

                      Vienas iš pagrindinių automobilių mazgų – variklis. Šis mazgas reikalauja ypatingos profesionalų priežiūros. Kiekvieno techninio aptarnavimo metu reikėtų atkreipti dėmesį ar nėra alyvos prasiskverbimo žymių, ar variklio darbas tolygus.  Ar daugelis vairuotojų žino, kad „rišančioji” automobilio variklio dalis – dujų skirstymo mechanizmo dirželis arba priklausomai nuo automobilio modelio ir markės – grandinė. Įvairūs automobilių gamintojai numato skirtingus variklio dirželio ar grandinės keitimo intervalus. Dažniausiai dirželio keitimo intervalai siekia nuo 90.000 iki 180.000 km, o grandinių keitimo intervalai siekia iki 250.000 km.(pirmas keitimas)

                      Pagrindinio skirstymo mechanizmo dirželio keitimas neapsiriboja tik dirželio keitimu, nes būtina keisti visus sąlytį su dirželiu turinčius įtempimo ir tarpinius guolius, o jeigu dirželis „keliauja” per vandens siurblį, tuomet jį taip pat būtina keisti. Reikalaukite, kad remonto įmonėje naudotų tik žinomų gamintojų detales. Nepasikliaukite „pseudomechanikų” patarimais, kad įtempimo guoliai gali tarnauti neribotą laiką, o dirželis vizualiai atrodo „geras”. Suteikdami tokią konsultaciją jie padaro „meškos paslaugą”, kuri automobilio savininkui virsta dideliu galvos skausmu ir tiesioginiais materialiais nuostoliais.

                                            Paskirstymo diržas, paprastai kalbant sujungia variklio apačią ir viršų, t.y. apačia variklio suka ratus, o variklio viršus atitinkamu momentu uždega kurą, kurio dėka išskiriama galia suka stūmoklius, o pastarieji alkūninį veleną, o šis perduoda sukimo momentą pavarų dėžei, o ši per pusašius automobilio ratams, tiek viršus tiek apačia turi būti suderinta kad reikiamu momentu būtų uždegamas kuras, poto išmetamos atidirbusios dujos ir taip būtų užtikrinamas sklandus variklio darbas.

Paskirstymo mechanizmas

Paskirstymo mechanizmą sudaro ne tik alkūninis velenas, paskirstymo velenai su krumpliaračiais ar galią perduodančiais elementais, bet ir visi su mechanizmu susieti papildomi komponentai, kaip antai:

  • įtempimo guoliai (įtempikliai);
  • vedantieji guoliai;
  • aušinimo skysčio siurbliai;
  • įpurškimo siurbliai;
  • slydimo kreipiančiosios (grandininiuose paskirstymo mechanizmuose) ir t. t.

 Mechanizmą, kuriame yra aukščiau išvardyti elementai, galima vadinti paskirstymo mechanizmu.

Paskirstymo diržas

Jis yra vienas iš svarbiausių tokio tipo mechanizmų elementų. Jo paskirtis yra ne tik perduoti galią nuo alkūninio veleno į paskirstymo veleną (velenus), bet ir būti kitų elementų, tokių kaip aušinimo skysčio siurblys ar kuro įpurškimo siurblys, pavara. Diržas turi dirbti tyliai, tolygiai ir patikimai. Komponentai, iš kurių yra padarytas diržas, yra patvarumo ir stiprumo garantas.

Paskirtymo diržo keitimas

Nuo pagrindinio diržo būklės labai priklauso geras variklio darbas. Pagrindinį dantytąjį variklio paskirstymo dirželį patartina keisti iškarto nusipirkus naudota automobilį. Diržo keitimo intervalus kiekvienas gamintojas nurodo automobilio techninėse charakteristikose. Dažniausiai keitimo intervalas yra apytiksliai nuo 50 000 km iki 100 000 km (antras keitimas). Tačiau reikėtų nepamiršti, kad didžioji dalis parduodamų naudotų automobilių Lietuvoje yra su koreguotais kilometražo skaitiklio parodymais. Dėl koreguoto kilometražo yra sudėtinga pasakyti ar jūsų automobiliui buvo laiku atliktas pagrindinio dirželio keitimas. Dažnai dėl skubėjimo ir norėjimo suremontuoti, kuo daugiau automobilių meistrai mėgsta pagudrauti pasižymėdami markeriu senojo diržo buvimo vietą, po to šį diržą nuėmę tas žymas perneša ant naujo diržo. Iš pirmo žvilgsnio kaip ir galima tokia situacija, tačiau toks diržo keitimo variantas neužtikrina teisingo variklio sustatymo. Todėl, kad tai įtakoja ir seno diržo išsitempimas. Naujo diržo ilgis ir seno diržo ilgis nežymiai tačiau skiriasi. Jei tokiu principu bus jūsų automobiliui pakeistas pagrindinis diržas, tai nori nenori bus įvesta variklio sustatymo paklaida, kai po tokio pažymėjimo neina uždėti pagrindinio diržo per pusę paskirstymo veleno danties. Tokių atveju tenka šiek tiek krustelėti paskirstymo velenėlį į vieną ar kitą pusę ir diržas jau tinka uždėti. Ir įsivaizduokite, kad sekantį kartą kitas meistras vėl tokiu pačiu principu keičia jūsų automobiliui pagrindinį diržą ir jis dar kartą įveda paklaidą.

Galiausiai jūs viso to net nežinosite. Ir po kurio laiko pradėsite pastebėti kažkokį variklio darbą su lengvais sutrikimais.

Galimi sutrikimai:

Netolygus variklio darbas dirbant laisvais sūkiais. Lengvai padidėjusios kuro sąnaudos. Pablogėjęs variklio jautrumas akseleruojant, kai reikia staigiau pajudėti iš vietos. Pradėjus lenkti kitą automobilį sumažėja variklio galia. Pastebimas netolygus variklio darbas jaučiama padidėjusi vibracija į vairą ir visa kėbulą.

Trūkusio pagrindinio diržo pasekmės

Paskirstymo diržo keitimas gali pasirodyti brangi ir nebūtina paslauga – bet nepamirškime jog nutrūkęs variklio paskirstymo diržas gali padaryti daug žalos jūsų automobilio varikliui: Sulankstyti vožtuvus, Sulaužyti svirteles, Sulaužyti paskirstymo velenėlį.

Nutrūkus diržui dažniausiai pasitaikanti problema yra vožtuvų sulankstymas, tai nutinka todėl kad vožtuvai kai kurie lieka išsikišę o stūmokliai pakyla į viršų ir kadangi diržas, kuris sujungia variklio apačią ir viršų būna nutrūkęs, jis nesukelia vožtuvų tada kada reikia ir pastarieji būna sulankstomi, kartais ir sulaužoma konstrukcija taip, kad reikia keisti variklio viršų – cilindrų galvutę. Paskirstymo diržui nutrūkus važiuojant, automobilis tiesiog ima ir užgęsta. Taip atsitikus, nereikėtų bandyti variklio užvesti. Sugadintų detalių skaičius tik tai išaugs. Esant šiam gedimui, starteris labai greitai suka alkūninį veleną. Nustatykite, ar diržas nesuka paskirstymo veleno. Tam teks nuimti diržo gaubtą, variklio vožtuvų dangtelį, uždegimo skirstytuvo dangtelį.

Išvados

Variklio pagrindinio diržo keitimas nėra sudėtingas darbas, bet jis reikalauja kruopštumo ir atidumo, todėl jį derėtų patikėti patikimiems meistrams. Keičiant paskirstymo diržą patariame visuomet užsirašyti keitimo datą bei esamą kilometražą, o keičiant paskirstymo diržą būtinai keisti ir įtempimo guolius. Taip pat būtina patikrinti vandens pompą, riebokšlius kad jie neleistų tepalo, teisingai pastatyti diržą į vietą ir sureguliuoti degimo kampą.
Laiku neatlikus periodinio techninio aptarnavimo dėl susidėvejusių detalių nutrūksta dirželis ir dažniausiai tai gresia variklio remontu. Paprastai nutrūkus dirželiui automobilis važiuojant tiesiog užgęsta, o skydelyje įsižiebia daug įspėjamųjų lempučių. Bandant automobilį užvesti jis tiesiog nesiveda ir tai nieko gero nežada automobilio savininkui. Priklausomai nuo to ar variklis benzininis, ar dyzelinis priklauso ir remonto kaina, kuri gali siekti nuo 600 Eur iki 1500 Eur. Dažniausiai dyzelinių variklių remontas būna brangesnis, todėl norint išvengti bėdų variklio skirstymo mechanizmo dirželį su visomis reikiamomis dalimis reikia periodiškai keisti.

Rekomenduojame:

  1. Įsigijus naudotą automobilį, nepriklausomai nuo automobilio ridos, rekomenduojama keisti dujų skirstymo mechanizmo dirželį su visais priklausančiais įtempimo guoliais.
  2. Nespręskite, keisti ar ne, dirželį pagal jo išvaizdą, o vadovaukitės tik automobilio odometro parodymais.
  3. Atidžiai rinkitės paslaugą teiksiančią įmonę.
  4. Montuojamos dalys turi būti kokybiškos bei sertifikuotos.
  5. Reikalaukite garantinio termino darbams ir dalims  visam intervalui iki kito keitimo.